Menu Screen Reader

Menu Utilidades

Elegir Idioma

  • Imprimir
  • Contactar

Buscador

8

ORIENTACIÓN AL USUARIO

Está usted en:
  • Imprimir

Riba-roja arriba a les 450 telefonades a la recerca d'atenció psicològica durant el primer mes en funcionament

Enfocat a majors, persones amb diversitat funcional i públic en general.

'POLÍTIQUES INCLUSIVES, DRETS SOCIALS I MAJORS' 27 d'abril de 2020

L'Ajuntament de Riba-roja de Túria ha rebut més de 450 telefonades en el servei d'atenció psicològica durant el primer mes en funcionament derivat de l'Estat d'Alarma i el consegüent confinament. Aquest nou servei va entrar en funcionament el passat 21 de març a la vista de l'alta demanda de veïns i veïnes de la localitat a la recerca d'atenció psicològica.

Aquest servei que va implantar l'Ajuntament de Riba-roja de Túria, un dels primers en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, està actiu de dilluns a diumenge en horari de 8 a 22 hores en un telèfon habilitat a aquest efecte (el 680 19 64 87) que està atés en tot moment per un qualificat i nodrit equip format per tres psicòlogues i una terapeuta que s'encarreguen de rebre cadascuna de les crides.

La franja d'edat de les persones que sol·liciten aquest tipus de servei compren dels 24 als 83 anys d'edat que impliquen, al mateix temps, una variada representació de les inquietuds i qüestions que afecten intrínsecament a cadascun dels rangs. El registre de les telefonades no presenta concentració temporal ja que se solen espaiar a parts iguals durant els matins i les vesprades.

L'augment en la freqüència i intensitat de les telefonades ha sigut progressiu a mesura que passaven les setmanes, de manera que durant la primera va arrivar a les 65, va augmentar fins a les 103 en la setmana següent, es va incrementar a les 127 peticions d'ajuda psicològica en la tercera setmana de la seua posada en servei i durant la present setmana ha depassat les 150 fins a sumar les referides 450 crides.

La funció original d'aquest servei estava centrada en els veïns i les veïnes i en les famílies en general, encara que amb la mirada especial en les persones majors i aquelles amb alguns membres amb algun tipus de discapacitat que necessitaren la col·laboració i ajuda de les professionals per a afrontar i suportar amb majors garanties la situació provocada pel confinament de l'Estat d'Alarma.

La majoria de les telefonades registrades pel servei d'atenció psicològica segueix un patró en comú, basat en la sol·licitud d'ajuda per motius relacionats amb la soledat en el cas de les persones majors acompanyats de sentiment d'angoixa per la prolongació del confinament domèstic mentre que abunden els casos dels fills que demanen atenció per als seus progenitors amb els consells i el suport que els poden proporcionar les psicòlogues i la terapeuta que acumulen experiència en persones majors, amb diversitat funcional o problemes de salut mental.

Entre les funcions que cobreix aquest equip de professionals calen destacar les tècniques de maneig de l'ansietat –símptomes físics i identificació de pensaments catastròfics-, les tècniques per a manejar les emocions, altres enfocades per a les situacions d'incertesa, les recomanacions per a passar el temps a casa –amb recalcament en rutines, exercici, contacte virtual o activitat d'estimulació mental- així com la gestió de les situacions que es poden produir entre els xiquets i les xiquetes amb els seus progenitors, com les rabietes, les pors o les rutines.

D'altra banda, cal destacar el servei d'atenció jurídica de la Regidoria d'Inclusió i Drets Socials de Riba-roja de Túria que va arrancar el passat 31 de març a càrrec d'una advocada que, de dimarts a dijous i de 9 a 12 hores, ha atés ja 45 persones, entre les demandes de les quals destaquen una varietat de temes, com les consultes sobre la situació d'autònoms, desnonaments, hipoteques, compliment de resolucions jurídiques en separació i divorci o prestacions econòmiques en l'àmbit laboral, entre altres.

L'alcalde de Riba-roja de Túria, Robert Raga, ha subratllat “l'enorme esforç que s'està realitzant des de l'ajuntament per a atendre totes les qüestions que s'han plantejat i desenvolupat des que es va decretar l'Estat d'Alarma i que ha obligat a organitzar una estructura d'envergadura molt notable gràcies també a l'elevada implicació de tots els treballadors i empleats públics”.