Menu Screen Reader

Menu Utilidades

Elegir Idioma

  • Imprimir
  • Contactar

Buscador

9

ORIENTACIÓN AL USUARIO

Está usted en:
  • Imprimir

El ple de Riba-roja exigeix al Govern central una rebaixa dels impostos que s'apliquen als productes d'higiene femenina

La iniciativa de Compromís pretén rebaixar l'IVA del 10 al 4%

14 de Juny de 2018

13 de Juny de 2018

El ple de l'Ajuntament de Riba-roja de Túria ha aprovat una proposta del grup municipal de Compromís en el qual s'exigeix al Govern central una rebaixa substancial als impostos que han de suportar els productes d'higiene femenina existents actualment en el mercat. La iniciativa pretén una rebaixa d'impostos de l'actual 10% al 4, després de la disminució aplicada pel govern l'any 2012 quan l'IVA va passar del 21 al 10%.

La proposta de Compromís ha comptat amb el suport dels altres dos grups que formen part de l'actual govern municipal -PSPV i Esquerra Unida- i de Riba-roja Pugues i els vots en contra del Partit Popular i de Ciutadans.

Els acords continguts en la moció confirmada pel ple de Riba-roja de Túria insten al govern d'Espanya a iniciar els tràmits perquè es reforme la fiscalitat que han de suportar actualment els productes d'higiene femenina i la seua consideració com a "béns de primera necessitat" i, per tant, una reducció notable en els tipus impositius fins al mínim legal permès. Fins a l'any 2012, aquests productes patien un gravamen del 21% que es vaig reduir en el citat exercici al 10%, lluny encara del 4% que s'aplica als productes de primera necessitat.

La denominada "taxa rosa" és aquella l'import de la qual s'aplica a tots els productes del mercat etiquetats amb un distintiu femení respecte d'un igual però que manca de la citat etiqueta. Fins i tot, en alguns mercats de països europeus, la diferència entre tots dos productes, amb i sense etiqueta femenina, arriben fins a un 50%, encara que la qualitat entre ells no siga considerable.

Segons alguns estudis de mercat, l'encariment entre uns productes i uns altres, basats en motius de gènere, se substancia a partir de la premissa segons la qual les dones estan disposades a pagar més pels seus vestits o per la seua cobdícia personal, argumentat en la construcció d'estereotips de gènere. Un estudi dels consumidors de Nova York va establir que després d'una anàlisis de 800 productes "existia una diferència del preu en el 42% dels béns rellevants, amb una mitjana del 7% de més que les dones havien de pagar de més respecte dels homes pel mateix producte.

Entre els productes comercialitzats per al públic femení cal destacar alguns com els xampús, les cremes, els desodorantes o els analgésicos que en la seua versió femenina són notablement més cars que els enfocats al sector masculí. En algunes situacions l'única diferència entre tots dos productes estreba en el color rosa que s'aplica a les dones.

Els estudis realitzats estableixen que cada dona destina una mitjana de 355 euros a l'any en la compra de productes d'higiene relacionats amb els productes d'higiene relacionats amb el cicle menstrual, de manera que si es multiplica pels 30 anys en els quals s'utilitzen aquests productes la quantitat de despeses econòmiques aconsegueix al voltant dels 10.650 euros.

Per tant, s'està produint un "greuge comparatiu" amb altres productes ja que no són considerats, inexplicablement, un bé de primera necessitat, la qual cosa afegit a la denominada "bretxa salarial" respecte dels homes amb prop del 13% de mitjana de discriminació.

La moció aprovada pel ple conclou amb els acords perquè el Govern central tramite la reforma de la fiscalitat d'aquests productes destinats a les dones en considerar-los com "bé de primera necessitat" i una reducció del nivell impositiu al mínim possible, a més de la defensa d'una igualtat dels preus dels productes sense generar discriminació de gènere alguna.