Menu Screen Reader

Menu Utilidades

Elegir Idioma

  • Imprimir
  • Contactar

Buscador

8

ORIENTACIÓN AL USUARIO

Está usted en:
  • Imprimir

Presidència de la Generalitat aposta per a que el metro arribe al centre urbà de Riba-roja

Obres Públiques inicia la licitació per a l'estudi de viabilitat per a reubicar la nova estació.

'TRANSPORT' 11 de novembre de 2020

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España ha mantingut una reunió de telemàtica amb l'alcalde de Riba-roja, Robert Raga per a anunciar-li l'inici de l'estudi de viabilitat de “Prolongació de la línia de metro a Riba-roja de Túria”, que possibilitarà l'arribada del la línia 9 de Metrovalencia al centre del nucli urbà.

D'aquesta forma, els veïns i veïnes de Riba-roja disposarien d'un millor accés al metro, facilitant els desplaçaments en transport públic, sense necessitat d'utilitzar el bus urbà municipal ConectaMetro que actualment servix de connexió amb el metro.

Aquest estudi és fruit del compromís adquirit pel president de la Generalitat, Ximo Puig en l'acte d'inauguració del baixador de València La Vella, el 31 d'agost de 2018 i que es va plasmar en un protocol entre ambdós entitats. Aquest protocol posava de manifest la voluntat per part de la Generalitat i l'executiu local de possibilitar l'inici dels tràmits que posaren en marxa les obres de prolongació de la línia sobre l'antiga plataforma de ferrocarril València a Llíria i la construcció de la nova estació “Riba-roja Centre”.

En la reunió telemàtica que han mantingut, el conseller ha explicat que “aquest contracte té com a objectiu estudiar la viabilitat tècnica i econòmica de reubicar l'estació de Metrovalencia en una zona més pròxima al municipi, la qual cosa facilitaria l'ús del transport públic en millorar els temps de recorregut dels usuaris i usuàries a l'estació”.

A més, Arcadi España ha afegit que la Generalitat “inicia el procés que donarà resposta a una llarga reivindicació dels veïns i veïnes de Riba-roja i que s'emmarca en l'objectiu d'aconseguir un transport públic més accessible, segur i eficaç, que siga una alternativa real al vehicle particular”. El pressupost base de licitació del contracte ascendeix a 33.880 euros i s'ha establit un termini per a la seua realització de 12 mesos.

L'actual estació de Riba-roja de Túria es localitza en l'extrem est del nucli urbà, molt pròxima a l'entrada de la població a través de la carretera CV-370. És l'última estació de la xarxa de Metrovalencia Riba-roja de Túria, tram Aeroport-Roses).

La prolongació de la línia de Metrovalencia es duria a terme sobre el corredor de l'antiga plataforma de ferrocarril d'ample ibèric de València a Llíria que va ser construïda en 1889. Les condicions de deterioració i falta de rendibilitat van determinar que Renfe tancara el tram entre Riba-roja i Llíria en 1984, mantenint-se el servei de rodalia entre València i Riba-roja de Túria.

L'alcalde de Riba-roja, Robert Raga ha celebrat la decisió de Presidència “d'incloure en el seu programa d'actuacions per a 2021, la redacció de l'estudi de viabilitat de la prolongació del metro, un compromís del govern municipal amb la ciutadania que va ser confirmat amb el protocol subscrit pel president, Ximo Puig i que suposa un pas important perquè arribe el metro al centre urbà”. Raga ha matisat “s'està treballant paral·lelament en el projecte “Porta del Barranc”, de reurbanització de l'entorn del Centre de Salut i el Barranc dels Moros, per a adaptar la futura estació a la zona urbanitzada, que també tindrà finançament de la Generalitta Valenciana”, segons ha anunciat el conseller a l'alcalde.

Estudi i alternatives.

L'estudi de viabilitat haurà d'abordar les solucions. En aquest sentit, s'analitzaran les alternatives proposades en els estudis i projectes elaborats amb anterioritat, així com la seua viabilitat actual. Es podran estudiar noves alternatives en funció dels nous condicionants.

La definició d'alternatives se centrarà en el traçat i l'àmbit de la urbanització que pot ser subterrani o en superfície, ubicació de l'estació, integració amb l'accidentada orografia sobre la qual es troba la població, necessitat de crear un aparcament dissuasiu al costat de l'estació, entre altres, i en la millora de les freqüències si d'elles es derivara un increment de la demanda. En les alternatives plantejades s'hauran de tindre en compte els aspectes mediambientals determinants.

També es plantejaran les alternatives on s'analitzaran aspectes funcionals, econòmics, ambientals i socials com són anàlisis de la mobilitat, tenint en compte les dades de les enquestes realitzades per al Pla de Mobilitat Metropolitana de València (PMoMe); l'accés del transport públic; els itineraris per als vianants i ciclistes; temps de recorregut actuals; costos d'implantació i operació; afeccions sobre el territori; impactes socials i ambientals, i altres factors que es consideren convenients.

Així mateix, es realitzarà l'avaluació diferencial de la situació origen i de les solucions adoptades avaluant i comparant les diferents alternatives per a buscar la millor solució per a la implantació de la infraestructura que pretén dissenyar-se.

De la mateixa manera haurà d'incloure una estimació de la demanda, estudiar la capacitat i freqüències actuals, així com un escenari futur de millora de les freqüències, tenint en compte les dades utilitzades en el PMoMe i les actuacions proposades, així com les dades actualitzades recopilades per FGV.

Igualment s'haurà de fer un estudi economicofinancer, amb l'estimació dels costos de la infraestructura i el material mòbil, estimació dels costos d'explotació, ingressos, etc.