Menu Screen Reader

Menu Utilidades

Elegir Idioma

  • Imprimir
  • Contactar

Buscador

9

ORIENTACIÓN AL USUARIO

0 Control i auditoria

Per a salvaguardar la integritat dels béns i cabals de l'Administració pública i per a garantir una adequada gestió economicofinancera pública, la nostra legislació ha establit diversos controls sobre aquesta activitat. L'objectiu últim del control no és únicament preventiu, sinó que el que pretén també és corregir les deficiències detectades, exigir les corresponents responsabilitats i reforçar la necessària transparència en la gestió pública, a més de recomanar les oportunes modificacions normatives, organitzatives i dels sistemes i procediments per a promoure la millora d'aquella.

En este context, el control es concreta en la vigilància dels aspectes formals i materials de totes les operacions que puguen generar una despesa o un ingrés per a l'Entitat local.

EL CONTROL INTERN.

La finalitat última del control intern és la de garantir que l'activitat economicofinancera de l'Entitat local s'adequa als principis de legalitat, economia, eficiència i eficàcia. Este control, a més, contribueix a reforçar la transparència davant el ciutadà dels comptes de l'Entitat local, de manera que proporcionen una informació fiable i completa sobre la gestió desenvolupada. En l'Administració local espanyola el control intern de cada entitat és atribuït a la Intervenció local.

La funció de control intern es realitza sobre tots els aspectes relacionats amb els comptes i la gestió econòmica de l'Entitat local, de les seues entitats dependents i, en general, de qualsevol organisme del Sector públic local. Aquest control és realitzat per la Intervenció local a través de dos tipus de control: la funció interventora i el control financer.

L'òrgan encarregat de l'execució del control intern de l'activitat economicofinancera de l'entitat local és la Intervenció local. Per a dotar de major independència a esta figura, el seu règim és diferent del de la resta dels funcionaris de l'Entitat local, tant en la seua forma de selecció com al mode d'accedir al lloc de treball, i quant a la seua actuació i al seu règim disciplinari.

EL CONTROL EXTERN.

La funció de control extern és realitzada pel Tribunal de Comptes i, si és el cas, pels Òrgans de Control Extern (OCEX) de les Comunitats Autònomes, en el respectiu àmbit autonòmic.

L'examen, anàlisi i valoració de la gestió econòmica de l'Entitat local que realitzen estes Institucions (materialitzat, generalment, en els seus informes de fiscalització), tenen el caràcter d'externs a l'Entitat local, per realitzar-se per òrgans especialitzats que no estan adscrits a esta.

Este control té per objecte avaluar el sotmetiment de l'activitat economicofinancera del sector públic als principis de legalitat, eficàcia, eficiència, economia, així com, si és el cas, als de transparència, sostenibilitat ambiental i igualtat de gènere, en relació amb l'execució dels programes d'ingressos i despeses públiques. Igualment, s'examinaran els mecanismes de control intern que estan sent utilitzats per l'Entitat fiscalitzada per a complir aquests principis.